Tineri din România și Norvegia – Promotori ai voluntariatului civic comunitar

Oradea, 5 septembrie 2014

 

 

 

Azi, 5 septembrie 2014, ora 12.00, în Sala ”General Traian Moșoiu” a Primăriei Municipiului Oradea, este organizat un eveniment în cadrul proiectului ”Tineri din România și Norvegia – Promotori ai voluntariatului civic comunitar”. Au confirmat participarea la eveniment reprezentanți ai Ambasadei Regatului Norvegiei la București - dna. Hilde Berit Eide - Consilier granturi SEE – Spațiul Economic European și Norvegia și doamna Diana Săcăreaasistent.

 

Proiectul este derulat de Fundația Ruhama din Oradea în parteneriat cu Primăria Orașului Bergen din Norvegia si este finanțat prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România.

 

România, alături de alte 14 state, majoritatea din Centrul şi Estul Europei, beneficiază de Granturile SEE, prin care ţările donatoare (Norvegia, Islanda şi Liechtenstein) contribuie la reducerea disparităţilor economice şi consolidarea relaţiilor bilaterale.

 

Județul Bihor este gazdă a unei delegații alcătuită din persoane din țările donatoare, tineri norvegieni activi în Consiliul Local al Tinerilor din Orașul Bergen, obișnuiți cu mecanismul democratic de consultare a opiniilor lor în luarea deciziilor ce vizează dezvoltarea locală.

 

Alături de tineri romi din 5 comunități din Bihor, aceștia sunt implicați în acțiuni locale comunitare în perioada 31 august – 5 septembrie 2014, promovând voluntariatul civic și implicarea tinerilor în dezvoltarea comunitară și în deciziile ce se iau pentru comunitate.

 

 

 

 

Fundația Ruhama a găzduit conferința internațională a rețelei europene YES Forum: Prevenirea şi combaterea fenomenului de bullying - Bune practici și politici publice

În perioada 12-14 mai, Fundația Ruhama a găzduit conferința internațională a rețelei europene YES Forum cu tema ”Prevenirea şi combaterea fenomenului de bullying[1] - Bune practice și politici publice”.

YES Forum (www.yes-forum.eu) este o organizație europeană înființată în 2002 ai cărei membri sunt ONG-uri active în domeniul lucrului cu și pentru tineri. Fundația Ruhama este din 2013 membră a YES Forum, recunoscut drept o rețea-expert în domeniul incluziunii sociale a tinerilor care trăiesc în situații sociale dezavantajate.

Considerând atât extinderea fenomenului de bullying în Europa cât și modul negativ în care afectează dezvoltarea tinerilor, membrii YES Forum au considerat foarte importantă această temă pentru a împărtăși practici efieciente în prevenire și intervenție. Conferința a adus împreună experți, organizații și tineri pentru un schimb de experiență despre strategii de prevenire a fenomenului de bullying, despre modalități eficiente de abordare a comportamentelor agresive, precum și despre strategii incluzive în educație.

Cei 47 de participanți, reprezentanți ai 18 organizații membre YES Forum, precum și alți specialiști și tineri invitați, au beneficiat de expertiza Fundației Ruhama și de o vizită de studiu în localitatea Telechiu pentru a se familiariza cu situația complexă a tinerilor romi și realitățile socio-economice ale comunităților rome, precum și cu bunele practici și proiectele Fundației Ruhama în domeniul educației.

Evenimentul a promovat în cadrul rețelei YES Forum rezultatele proiectului EAN - European Anti-bullying Network (Rețeaua Europeană Anti-bullying) susținut prin programul Daphne III, pentru a genera dezbatere și a crește nivelul de informare și conștientizare asupra fenomenului în rândul tinerilor, părinților, profesorilor și lucrătorilor de tineret, precum și pentru a implica cât mai multe persoane și organizații în campania de declarare a unei Zile Europene Anti-bullying: www.antibullying.eu

Poze de la eveniment: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.683146521722981.1073741833.134263346611304&type=1

 


[1] Termenul de “bullying” (lb. eng.), vine de la “bully” care înseamnă bătăuş, huligan, brută. Fenomenul de bullying-ul nu are traducere printr-un singur cuvânt corespondent în limba română, înseamnă un comportament ostil (bruscare, agresiune, abuz verbal, psihic și/ sau fizic), de intimidare, de excludere și de luare în derâdere a cuiva, de umilire.

Making your job meaningful – learning experience from the REYN study visit to Romania, October 2013


http://reyn.blog.issa.nl/making-your-job-meaningful-learning-experience-from-the-reyn-study-visit-to-romania-october-2013

The kind of a learning experience which is truly transformative is about the issues that really matter. At the same time it does not make cosmetic corrections in order to present the solutions as impeccable, but it opens the space for questions and critique, and encourages you to explore further.

And it is exactly this kind of learning experience that I would like to write about in the next paragraphs, about the thoughts and impressions that I brought with me from the study visit to the villages and towns of the Bihor County in Romania, organized and hosted by the international Romany Early Years Network and Romanian organization Ruhama Foundation (Fundacia Ruhama).

When my colleague Dragan and I started our travel from Zagreb to Oradea, we were trying to figure out what will be the outcome of participating in a study visit with such an uninviting name – “Integrated community based approach to early childhood services in Romani communities”. When we were traveling back, we knew the answer to this question. Only in 3 days (3 very full days, though) we (we, the participants) managed to visit and to talk to the people living in 2 Roma settlements, Tinca and Telechiu; to meet those that have the duty to protect and to empower all the members of the community that they were elected to represent (public authorities); to visit ECE institutions which in provision of their services deal with challenges of integration through some good practices and, like elsewhere, through just practices; to talk to the people from Ruhama about their 17 years long work marked by challenges, successes and the lessons learned; finally, the participants managed to know each other and to exchange thoughts and experiences ‘made in’ Albania, France, Croatia, Kosovo, Poland, Romania, Slovenia, Serbia, Spain, Ukraine and Great Britain.

What I took from this visit was the valuable insight on how to make an action, aimed at the improvement of position of Roma, successful and meaningful. Ruhama activities show that there are few key conditions that need to be met. First, it is necessary to gain trust of the members of the community, which is not an easy task and which cannot be planned in a ‘project management’ manner, but it requires a high level of self-reflection by the people implementing these actions, capability to understand the real needs of others, readiness to change one’s own perspective, as well as readiness to change and adapt your action when it is needed. Secondly, it is necessary to plan the cooperation with the local government carefully and wisely, in order to make the change in the community significant and sustainable. Thirdly, it is important to use the opportunities in which the results of the actions can be made visible to the public, media and decision makers. And the most importantly, these actions should not be undertaken exclusively for the members of Roma communities, but in partnership with them, especially in terms of distribution of power and roles in the implementation.

The most striking thing for me during the visit to the Roma settlement in the Telechiu village was precisely the level of trust by the members of the community towards the people from Ruhama foundation, which was evident in the way of communicating, level of self-esteem and satisfaction with the services provided in the center. This was clearly visible at the meeting with the mothers from Telechiu, who were ready to talk openly and honestly with us about the experiences of collaboration with Ruhama, as well as about the aspects that they are proud of or that make them sad. When Lia, mother of 4-year old twins, Rafi and Rebeka, told her story about the conditions that her children were born in, comparing it to the conditions that they live in now, one just could not keep the professional distance, but one could feel the ‘professional closeness’ as a kind of involvement that, in my opinion, any activist, education specialist or other professional in the field of education and social inclusion should foster.

Professional closeness brings me to the general feeling of failure of changing the system that each of us must have felt at some point, and to the issue of the meaningfulness of one’s work. After the visit I started to think more intensively about the fact that there are little jobs that can have more meaning than job of teacher. As anthropologist David Graeber writes in his essay Bullshit jobs (available at http://www.strikemag.org/bullshit-jobs/ ) „ (…) what would happen were this entire class of people to simply disappear? Say what you like about nurses, garbage collectors, or mechanics, it’s obvious that were they to vanish in a puff of smoke, the results would be immediate and catastrophic. A world without teachers or dock-workers would soon be in trouble, and even one without science fiction writers or ska musicians would clearly be a lesser place. It’s not entirely clear how humanity would suffer were all private equity CEOs, lobbyists, PR researchers, actuaries, telemarketers, bailiffs or legal consultants to similarly vanish. (Many suspect it might markedly improve.) (…)“

I would add that there are even fewer meaningful jobs than the job of teacher working with Romani children. These teachers have the potential to provide Romani children with the skills that increase their chances for transforming their own position. And this is why it is important to keep in mind that the excellent teachers and the best education are precisely what Romani children need, even though it is not what they always get. Part of the problem lies in the fact that the teachers working in schools or class departments with prevalently Romani students do not see the strengths, the opportunities and the potential that their position brings. Sometimes I have a chance to meet teachers that present themselves as “Romani teachers”, which means that they teach in Roma classes. They say it in such a way that it seems to me that low self-esteem of members of a group which was oppressed regardless of spatial and temporal categories, enslaved or sent to the concentration camps, and later on systematically isolated, impoverished and controlled, is contagious – that even those that do not directly belong to this group, but work with them, feel less valuable because of it. Paradoxically, their power is much greater – possibility of influencing positively the outcomes of the described situation of Romani children makes Romani teacher a privilege, a title, and not a pejorative.

These are the thoughts that I remained with after this experience, which was conducted by Daniela Tutos and Marian Daragiu, representatives Ruhama Foundation, with the incredible dedication and patience. They were always emphasizing that they would like to show the participants not only the good practices and successes, but also, as they called it themselves, failures and challenges in their work. And one of the biggest challenges which remain is making the integration a two-way process. It means including the majority, or as we are inconveniently called – the non-Romani – into the process of change. I have the impression that this is the only way to produce the systemic change, which will, hopefully, open the path to the change of system.

by: Asja Korbar


Fundația Ruhama este membru fondator al Rețelei Nord-Vest pentru participarea comunităților marginalizate de romi la elaborarea, implementarea și monitorizarea politicilor publice locale pentru dezvoltare incluzivă (RPRP N-V)

Fundația Ruhama este membru fondator al rețelei RPRP N-V, prima rețea regională civico-academică constituită pentru participarea comunităților marginalizate de romi la elaborarea, implementarea și monitorizarea politicilor publice locale pentru dezvoltare incluzivă.

În 12 aprilie 2014 s-a constituit rețeaua informală civico-academică Rețeaua Nord-Vest pentru participarea comunităților marginalizate de romi la elaborarea, implementarea și monitorizarea politicilor publice locale pentru dezvoltare incluzivă (RPRP N-V). Membri fondatori ai RPRP N-V sunt: Fundația Desire din Cluj, Fundația Ruhama din Oradea, Asociația Șanse Egale din Zalău, Asociația Umanitară Împreună pentru Ei din Baia Mare, Asociația Comunitară a Romilor din Coastei - Cluj, Facultatea de Sociologie și Asistență Socială, și Facultatea de Studii Europene de la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca.

Obiectivul principal al rețelei este producerea și diseminarea unei viziuni și know-how despre soluții care răspund diverselor situații și contexte locale prin conectarea cunoașterii și experienței comunității cu expertiza organizațiilor societății civile instituționalizate, a administrației publice locale și a mediului academic.

 

MEMBRI  FONDATORI AI  RPRP N-V

Fundația Desire, Cluj

Fundația Ruhama, Oradea

Asociația Șanse Egale, Zalău

Asociația Umanitară Împreună pentru Ei, Baia Mare

Asociația Comunitară a Romilor din Coastei, Cluj

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca: Facultatea de Sociologie și Asistență Socială, și Facultatea de Studii Europene

New course for the staff of educational institutions/organizations working with Roma children and/or adults

Ruhama Foundation’s new course is addressed to the schools (i.e any institutions providing general, vocational or technical education on any level from pre-school to upper secondary education), which have Roma children from Romania enrolled in their programs and wish to develop/enhance the competencies of their education staff within the ERASMUS+ framework/opportunity to more effectively relate to Roma pupils and their care-givers.

Ruhama Foundation (from Oradea, north-west Romania), based on its 18 years’ experience in programs addressing the social inclusion of Roma through inter-sectorial partnerships with the Ministry of Education, Public Service of Employment, School Inspectorates and over 450 schools in Romania,  programs/projects aiming to increase the access to Early Childhood Education and Care services, to increase the school attendance of Roma children and reduce the dropout rate, designed a course that could be provide for the school education staff and for practitioners in adult education programs.

The course develops the skills necessary for the educational staff to more effectively cope with intercultural realities in the context of Roma ethnic immigrants in the community.

The course is structured in 5 full training days (Saturday to Wednesday) and will be organized in 2014 and 2015. The location of the training is Băile Felix, a thermal spa resort near Oradea city, in Bihor County, located in the North West part of Romania, very close to 3 international airports (1) Cluj Napoca –România –2 ½ hours car ride; (2) Debrecen – Hungary – one hour car ride; (3) Budapest – Hungary – is also in comfortable distance - 3 hours car ride.

For more details, please contact us: Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea.

Subcategorii